fredag 28 augusti 2009

HÄXPROVET


*Titel: Häxprovet
*Författare:Maj Bylock
*Kategori: Barn/ungdom
*Serie: Ja, 7 delar
*Alla böcker
utgivna på svenska? Ja
*Finns att köpa i handeln?Nej, det är antikvariat som gäller om man vill köpa alla fristående delar. dock säljs en ihopsatt triologi i handeln med det första tre böckerna.
*Tips: Länkar till vänster, Vissa böcker är mer svåråtkomliga än andra.


Historien utspelar sig på 1100-talet och handlar om flickan Anneli.
En dag när Anneli är barn vakt åt sina småsyskon tar stugan eld, Anneli blir så rädd att hon istället för att springa mot stugan vänder och flyr in mot skogen.

Anneli stupar till sist i skogen men hittas av Ylva, När Anneli vaknar minns hon ingenting,
Hon minns inte varifrån hon kom, vars hon var på väg och inte heller sitt eget namn.

Anneli stannar hos Ylva som kallar henne flickan min och lär henne om skog och natur, vad man kan äta och dricka för att överleva och hur man till bereder sårsalvor och botar krämpor.
Många söker sig till Ylva för att få hjälp och snart hjälper Anneli henne i sitt arbete.
Men alla har inte samma inställning.
Snart anklagas Ylva för att vara häxa och både hon och Anneli förs till byatinget...

Häxprovet är första delen av 7,
Man kan även följa Anneli i:
*Häxansdotter
*Häxpojken
*Häxguldet
*Häxkatten
*Häxbrygden
*Häxdoktorn.

























Jag läste denna saga när jag var runt 11 år.
Den var så spännande vill jag minnas och ett nyfött intresse för häxor och häxjakten som utspelade sig i vårt avlånga land på 15-1600-talet startade.
Jag sprang på en av böckerna för inte så länge sedan på inet och fick en sådan lust att köpa dessa böcker till mina barn även om det kommer dröja år innan dom kommer kunna läsa/förstå.
Vissa böcker har varit lätta att hitta, vissa svårare och häxkatten letar jag fortfarande.
Det är lättlästa tunna böcker som skrivs på en lättbegripligt språk.
Helt klart en ungdoms favorit.

1 kommentar: